Spring naar hoofd-inhoud

Nieuws

Stichting Huurdersbelangen peilt mening huurders nieuwe woningen

Plannen kunnen er op de tekentafel perfect uitzien. Maar wat is het oordeel van de huurders als de woningen er eenmaal staan? Over die vraag buigt de Stichting Huurdersbelangen(SHB) van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen zich momenteel.

Enquête
De T.F. Blankenstraat in Breskens en de Finlandstraat in Oostburg zijn twee nieuwbouwprojecten in West Zeeuws-Vlaanderen. Onder de nieuwe bewoners verspreidde de SHB een enquête. In beide plaatsen betreffen het levensloopbestendige woningen met de badkamer en slaapkamer beneden. De keuken is open. Laura Fekkes, secretaris in het SBH bestuur: “We willen graag weten wat de ervaringen van de huurders zijn nu ze er een tijd wonen.” De respons op de enquête was bijzonder groot. In Breskens vulde iedereen de vragenlijst in en in Oostburg nagenoeg alle huurders.

Nieuwbouw
In opdracht van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen werden in de nazomer van 2016 in de Finlandstraat achttien prefab betoncascowoningen geplaatst. De woningonderdelen gingen compleet afgewerkt op transport naar de bouwplaats. De woningen in Breskens zijn gebouwd op traditionele wijze. Laura: “Het prefab-systeem heeft beslist voordelen, de bouwtijd van de woningen is een stuk korter.” Woongoed Zeeuws-Vlaanderen zette bij beide nieuwbouwprojecten in op duurzaamheid. De daken van de huizen liggen vol zonnepanelen. In de T.F. Blankenstraat produceren we op een energiezuinige manier warmte met behulp van een warmtepomp. In deze woningen ligt vloerverwarming.

Persoonlijke gesprekken
De bewonersenquête werd opgevolgd door enkele persoonlijke gesprekken met de bewoners in Breskens en Oostburg en twee leden van de SHB, Laura en Piet Kesteloo. Laura: “Voordat we in gesprek gaan met Woongoed Zeeuws-Vlaanderen willen we ons een goed beeld vormen. Wat bevalt de huurders, wat bevalt ze niet.” Uit de enquête en gesprekken met huurders concluderen de SHB-leden dat de meeste huurders het aantal vierkante meters woonruimte als voldoende ervaren. Ze kregen wel klachten van praktische aard te horen. Zo blijkt het warmtepompsysteem ‘kinderziekte’ gevoelig. De oplossing van een gemeld probleem laat soms lang op zich wachten. “Huurders vinden dat irritant”, aldus Piet. Het systeem zou in de zomerperiode voor koelte in de woningen zorgen, zo was in de folder beloofd. Laura: “Volgens de installateur ontbreekt de schakelaar. De oplossing schijnt duur te zijn. Dat kaarten we zeker aan.” Waar de huurders wel tevreden over zijn is de lage energierekening. Verder zijn opmerkingen gemaakt over het aantal stopcontacten en de krappe keukeninrichting waarin geen plaats is voor een vaatwasser en/of een oven. Laura: “Mensen hebben tegenwoordig steeds meer elektrische apparaten in huis. Voor sommigen zijn vier stopcontacten in de woonkamer annex keuken voldoende. Wil je er acht, dan moet daar de mogelijkheid voor worden geboden, vinden we. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan. Wie meer stopcontacten wil, betaalt daar extra voor.” Wat betreft de keukeninrichting suggereert de SHB-secretaris het invoeren van een stelpost. Hierdoor heeft de huurder meer vrijheid. Wat betreft de klachtopvolging wil de SHB de vinger aan de pols houden.

Tot slot
Laura Fekkes: “Wij zijn heel blij met de respons op de enquête en gaan nieuwe afspraken maken met de bewoners. De resultaten van de enquête zullen we in een volgende vergadering met de directie van Woongoed Zeeuws-Vlaanderen bespreken."

Terug